torstai 3. lokakuuta 2013

Ongelmia autovarauksissa Italiassa /Problems with car rentals in Italy

Ongelmia autovarauksissa


Matkamme on sujunut hienosti lukuun ottamatta ongelmia autovuokraamojen kanssa. Vuokrasin jälleen Rooman Fiumicinon lentokentältä auton muutamaksi päiväksi. Vuokraamo sijaitsee eri rakennuksessa kuin saapuvat lennot ja autojen luovutus puolestaan kolmannessa rakennuksessa. Usein autot sijaitsevat useammassa kerroksessa eli toisesta saa avaimet ja toisesta auton.


Tulopäivänämme olin heräillyt aamuneljän maissa ja auton hakuhetkellä iltakahdeksalta olin jo aika väsähtänyt. Niinpä tein auton tarkastuksen aika huolimattomasti – katsoin vain sivut ja totesin etupuskuriin toiseen laitaan merkityn naarmun laitetuksi luovutuslappuun. Toisessa sivussa oli pieni naarmu, jota ei ollut merkitty ja jonottelin puolisen tuntia takaisin luovutustiskille kertomaan naarmusta ja pyytämään sitä merkittäväksi lappuuni. Virkailija katsasti naarmun, nauroi, ettei se edes ole naarmu ja kieltäytyi kirjaamasta raapua lappuuni. Hän kertoi olevansa paikan johtaja, joten hän ei allekirjoittanut lappua. Olin niin väsähtänyt – edessä vielä kolmen tunnin ajomatka Rooman sivusta – että annoin periksi ja lähdin ajamaan.






Kolme vuokrausvuorokautta oli nopeasti ohi ja tuli aika palauttaa auto. Olin varannut auton siten, että palautan sen eri paikkaan kuin hain. Palautuspaikkana oli Lancianon kaupunki lähellä kotikyläämme.  Autovuokraamon palautuspaikalla ei ollut sovittuun aikaan vastaanottajaa, joten soittelin vuokraamon päivystysnumeroon. Sieltä luvattiin heikolla englannin kielellä tulla paikalle vartissa. Odotimme vartin, puoli tuntia. Sitten soitin toimistolle uudelleen, ei vastausta.  Lähetin tekstiviestin, ei vastausta. Tunnin kuluttua puheluuni vastattiin jälleen ja sain kuulla, että auton tarkastaja on paikalla kahden minuutin kuluttua.


Vartin päästä paikalle saapui nuori mies, joka ei puhunut lainkaan englantia. Hän tarkasti auton huolellisesti myös helmojen alta – ja yllätys, yllätys – sieltä paljastui raapu, jota en ollut huomannut Roomassa. Seurasi pitkä puhelu toimistoon. Virkailija kirjoitti paperiin jotain, peitti kirjoittamansa tekstin ja pyysi minua allekirjoittamaan palautuslapun. Vaadin saada nähdä kirjoitetun tekstin. Siinä sanottiin italiaksi, että tunnustan tehneeni puskuriin naarmun.


Olimme jo myöhässä kotiimme sovituilta treffeiltä rakentajan kanssa. Viimeinen bussi kyläämme lähtisi siltä illalta ihan kohta, satoi rankasti eikä vuokraamon kaveri ymmärtänyt sanaakaan englantia. Kiristelin hampaitani, allekirjoitin lomakkeen ja hyvästelin mielessäni takuumaksun 800 euroa! Se oli vuokrausta tehtäessä varattu tililtäni ja veloitusta ei palauteta, jos auto on kolhittu. Maksua ei pitäisi ottaa, jos on ottanut ”omavastuun pienennysvakuutuksen” (18 euroa/päivä) kuten olin tehnyt välittäjäfirmasta. Jäin jännittämään miten kävisi – saisinko koskaan rahojani takaisin välittäjäfirman vakuutuksen kautta?


Pescara Nordin ostoskeskuksen parkkipaikka
 

Tällä välin viimeinen bussi kyläämme ennätti lähteä. Olimme märkiä ja väsyneitä. Palasimme kotikyläämme taksilla. Matka maksoi 30 euroa.

 
 

Problems with car rental


Our vacation trip 2013 is going well with the exception of problems with the car. I rented again a car from Rome Fiumicino airport for a few days. Car rentals (autonoleggio) is located in a different building than the incoming flights and car donation, in turn, in the third building. Often cars are located in more than one floor, or from another you get the keys and from the other you get the car.

On the date of our arrival I was waking around four in the morning and the car - so at the time at 20.00 I was already pretty tired. So I made a negligent vehicle inspection - just looked at the website and found the front bumper to one side of the marked scratches put in documents. The secondly found was a small scratch on the side, which was not marked and waited another half an hour at the delivery desk to tell the about the scratch and ask for it a significant to my document. The clerk mustered scratch, laughed, that such a small mark it does not even have a scratch and refused to my document. He said also that he was the manager, so he did not sign the tag. I was so tired - and still havin in front of me a three-hour drive from Rome to Abruzzo - that I gave up and started to run.

 


The three rental days were soon over, and the time came to return the car. I had booked the car in such a way that will restore it to a different location than the original. Return venue was the city of Lanciano near our hometown.   The car hire company back there was not agreed at the time of the recipient, so I called the car hire on-call number. From here they promised in the (poor) English language to become to the meeting point in fifteen minutes. We waited a quarter of an hour, half an hour. Then I called the office again, no response -   sent a text message, no response. One hour later I called and got answered again, and I was told that the car inspector is present in two minutes.

Fifteen minutes later arrived on the scene a young man who did not speak English at all. He inspected the car thoroughly under the skirts - and surprise, surprise - there was revealed scratched, which I had not noticed in Rome. There was a long phone call to the office. The clerk wrote the paper something covered, written text, and asked me to sign the back flap. I demand to see the written text. It was said in Italian, I confess to have done the scratch buffer.

We were already late for a date agreed, to our house with the builder. The last bus that night would leave to our village in few minutes, it was raining heavily and the car hire guy didn´t  understood a word of English. I gnashed my teeth, I signed the form and said goodbye to my mind a deposit of 800 euros! It was the time of hire booked from my account and the charge will not be refunded if the car has been scratched. Will not be taken if you have taken, "deductibles pienennysvakuutuksenextra insurance" (18 euros / day) as I had done the broker about the car. I stayed in the excitement how it might be - can I get my money back ever  from the insurance through a broker firm?


Pescara Nord shopping center parking lot

In the meantime, the last bus to our village had left. We were wet and tired. We came back to our hometown in a taxi. Trip cost me 30 euros.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Torino di Sangron kylä ja palvelut 2024

  Torino di Sangro, Abruzzon lääni, Italia    Torino di Sangro on idyllinen, pieni italialaiskylä keski-Italiassa, Adrianmeren rannalla. K...