keskiviikko 6. kesäkuuta 2018

Italian koulutusjärjestelmään tutustumassa Torinossa AKOLin kanssa


Aikuiskouluttajien liiton hallitus kävi opintomatkalla Italiassa Piemonten maakunnassa yhdessä suomalaisen aikuiskouluttajien ryhmän kanssa. Tiivis matkaohjelma sisälsi käyntejä ammatillisiin oppilaitoksiin Torinon alueella sekä vierailut maakuntahallintoon ja yrityksiin. Mukaan tarttui uusia ideoita toteuttaa koulutusta yhteistyössä työelämän sekä korkeakoulujen kanssa. Vaikutuksen teki myös italialaisten vahva panostus nuoriin aikuisiin monilla eri tavoilla, mikä antoi virikkeitä vastaaviin malleihin koti-Suomeen. Hämmästystä herätti erinomainen työrauha tunneilla ja vahva opiskelumotivaatio.




Suomalainen aikuiskouluttajaryhmä sekä italialainen isäntäväki, oikealta lukien Prima Industrien HR-johtaja Adriano Gallea sekä Enaip –koulun johtajistoa.


Ammattikoulutus on yritysyhteistyötä
Italiassa maakunnilla on vapaus järjestää koulutuksen toteutus haluamallaan tavalla maakunnan erityispiirteiden ja -tarpeiden mukaan. Yhtenäistä ammattikoulutuksen valtakunnallista järjestelmää ei ole ja Piemonte on alueellisesti ehdottomasti edelläkävijä ammatillisen koulutuksen järjestämisessä Italiassa ja se on pitkälti luomassa Italiaan koulutuksen standardeja. Pääsimme näin tutustumaan uusiin ja uutta luoviin työtapoihin. Piemonte maakuntana panostaa vahvasti opiskelijoille ilmaiseen koulutukseen, mikä on sekin uutta Italiassa.


Käytännössä työelämä, koulut, opistot, yliopistot, maakunta ja maakunnassa valtion edustajat toimivat yhteistyössä koulutuksen suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi. Yhteistyö yritysten kanssa on tiivistä niin ammattikoulun kuin sen jälkeisten opintojen tasollakin. Ammattikoulutuksen toteutuksessa on hyvin monipuolista yhteistyötä, jossa yliopiston ja ammattikoulun opettajat opettavat ristiin toinen toistensa opiskelijoita yhteisin sopimuksin.



Tilastotietoja tutkintojen suorittamisesta ja miesten sekä naisten osuudesta.

Koulutuksen toteutuksessa sovelletaan Eurooppalaista viitekehystä määrittelemään koulutuksen sisällöt, standardit ja laatuluokitukset. Ammattikoulut ovat tasolla 4 ja tasoa 5 edustavat niiden jälkeiset jatkotutkinnot (esim. ITS-koulut), jotka sijoittuvat tasolle 5 kuten meillä erikoisammattitutkinnot.


Piedmonten oppilaitokset



Ammattikouluja kahta lajia
Ammattikoulut jakautuvat kahteen ryhmään. Palvelualan koulut (istituto tecnico economico) opettavat taloustieteitä, johtamista, oikeustieteitä ja sosiaalialaa. Teollisuus- ja käsityöalan koulut (istituto tecnico tecnologico puolestaan opettavat teknologiaa, tietojenkäsittelyä, elekroniikka-asioita, teollisuustuotannon sisältöjä, bioteknologiaa, rakennusalaa, geotekniikkaa sekä tekstiili- ja vaatetusalaa.  
Tämän lisäksi ovat oppilaitokset, jotka erikoistuvat työssäoppimisen kautta opettamiseen (Istituti professionali) ja niissä työssäoppiminen alkaa jo toisena opintovuonna. Kolmannesta vuodesta alkaen tutkinnon suoritus onnistuu työelämässä oppisopimuskoulutuksena.

Perustutkintojen tarjonta on suunnattu pääosin nuorille. Aikuisille tarjotaan ammattiopistoissa täydennyskoulutusta (aggiornamento) ja ammattiin kouluttautumista (formazione). Työttömille on päiväkursseja ja työssäoleville iltakursseja. Kansanopistotyyppistä harrastusopiskelua ei Piemontessa tuettu vaan kaikki koulutus kohdentui suoraan työelämän tarpeisiin ja työssäkäyviin. Vieraiden kielten opetus oli moduulistettu ja tähtäsi eri EU-taitotasojen saavuttamiseen. Mahdollista oli osallistua myös maksulliseen työnhakuvalmennukseen. Koulutuksen omavastuuosuudet oli maakunnassa säädetty siten, että opiskelija maksoi todellisista kustannuksista vain viidesosan – käytännössä esimerkiksi kielikurssista 2 €/oppitunti. Rahoitus koulutuksiin saatiin pääosin Euroopan rahastolta ja toissijaisesti Italian valtiolta.

Jatko-opinnot erikoisammattitutkintotasolla
Teollisuuden tarpeisiin oli perustettu erilliset ITS-koulut. Koulun tutkinnot luokitellaan tasolle 5 eurooppalaisessa koulutusjärjestelmässä eli ne ovat erikoisammattitutkintojen tasoisia. Kouluihin valitaan vain ammattitutkinnon suorittaneita opiskelijoita. ITS-kouluissa opintojen kesto oli 1800 – 2000 tuntia eli kaksi täyttä kouluvuotta, jonka jälkeen valmistuvilla on ”täysi tekninen osaaminen”, mikä testataan englannin, informatican ja teknis-tieteellisen osaamisen osalta. Opetuksesta lähiopetuksen osuus on 30 % ja työssäoppimisen osuus 70 %. Puolet koulun opettajista on työelämän asiantuntijoita. Koulu on opiskelijoille ilmainen, vaikka kaksivuotisen koulutuksen todelliset kustannukset ovat 20.000€ - tästä syystä kouluun pääsystä kilpaillaan.  
Koulutussisältöjä täydennyskoulutuksessa Italiassa.

ITS-koulujen opetus sisältää työelämän kanssa suunniteltuja sisältöjä. Kävimme Scuola Cameranan ilmailuun ja tekniikkaan erikoistuneessa yksikössä Torinossa. Siellä opiskelija oppi koko valmistusprosessin aina piirustusten lukemisesta ja teosta valmistukseen sekä valmiin tuotteen kokoamiseen. Yhteistyössä nuorten ammattiopistolaisten kanssa valmistui koetuotannosta mm. lentokoneen pyörä, josta nuorten osuudeksi jäi sähköistäminen. Opettaja oli tehnyt muutaman virtuaaliopetusohjeen työstökoneen käyttämiseen ja niitä pääsivät halukkaan suomalaisopettajatkin sitten kokeilemaan 3D-laseilla. Erityisen ylpeitä Cameranan opettajat olivat yliopistoyhteistyöstä, jossa parhaat luennoitsijat opettivat heidän oppilailleen Industry 4.0:n vaatimia taitoja kuten älyteknologian käyttöä, valokuitutekniikkaa, ohjelmointia ja huoltodiagnostiikkaa.

Työttömien koulutus
Työttömyyskorvausten maksun hoitaa paikallinen Te-toimisto. Työttömyyskorvaus on työttömäksi jäävälle kolmen ensimmäisen kuukauden ajan 1300 €, minkä jälkeen summa pienenee portaittain. Työttömyyskorvausta on mahdollista saada enintään kahden vuoden ajan. Viimeisen kuukauden korvaus on 100 € eikä muuta automaattista sosiaaliturvaa kuten asumistukea tai toimeentulotukia ole, joten motivaatio työllistymiseen on varsin korkealla.

Työvälityksen hoitaa Italiassa yksityinen sektori, jossa toimivat kansainväliset konsulttifirmat ja henkilöstöpalveluyritykset kuten Adecco, ManPowerGroup ja Randstad Holding. Ne järjestävät yritysten kanssa yhteistyössä räätälöityjä työllistymiskoulutuksia, jotka vastaavat Suomen ELY-keskuksen tukemia yhteishankintakoulutuksia (rekry-, muutos- ja täsmäkoulutukset). Näissä koulutuksissa haastattelut sekä esivalinnat tekee henkilöstöyritys. Koulutusten kesto on melko lyhyt (3 – 4 viikkoa) ja niiden aikana suoritetaan työturvallisuuskoulutusten lisäksi tärkeimpien työtehtävien teoriat, englannin kielen lisäopinnot sekä työharjoittelu kokeneiden mentoreiden tuella. Koulutukset toimivat valintaprosessina ja parhaat (motivoituneimmat) työntekijät työllistyvät jaksojen päätyttyä yrityksiin.

Rahoituskuvio on erilainen kuin Suomessa. Yritys maksaa henkilöstöyritykselle rekrytointi- ja perehdytysprosessista.  Tästä summasta henkilöstöyrityksen tulee tallettaa koulutusrahastoon tietty lakisääteinen prosenttiosuus liikevaihdosta. Henkilöstöyritys tuottaa koulutuksen itse tai ostaa sen oppilaitokselta, joka vakuuttaa harjoittelijat ja tekee esivalinnat. Koulutusrahastosta maksetaan myös opiskelijalle pieni koulutuskorvaus (käytännössä ruuan ja joskus myös bussimaksujen suuruinen) ja lisäksi maksetaan sisäisten kouluttajien ja luokkatilojen hinta.

Henkilökohtaistaminen ja työkeskeiset tavoitteet
Henkilökohtaistamisen prosessi oli erityisesti ammattikoulujen jatko-opinnoissa ITS-kouluissa suuri ylpeyden aihe. Opinnot alkoivat ryhmäyttämisellä. Sen jälkeen huomioitiin lähtötasojen erilaisuus ja suunniteltiin yksilöllisesti opinnot, joissa oli mukana eriyttämistä ja tarvittavia kertauksia jo unohtuneista asioista. Prosessi päättyi motivointiin ja vastuuttamiseen – opiskelijoiden työotteen oletetaan olevan täysi-ikäisenä jo itsenäinen ja omista opinnoista vastuuta ottava.
Suomalaisopettajat pääsivät kokeilemaan koneen virtuaalikäyttöä.
Ammattiin oppimisessa ja koulutuksessa kuunnellaan tarkkaan työelämän tarpeita. Koulutussisältö tulee työelämän tarpeista ja muokkautuu tarpeen mukaan jatkuvasti. Sen lisäksi pidetään tärkeänä oppia itse käytännön tekeminen sekä työelämän säännöt. Ammatti-identiteetti, oikeantyyppinen asenne ja työmotivaatio sekä työelämän säännöt tulee osata, muuten työtä ei saa. Tehokas toiminta työelämässä on myös koulutuksen lähtökohtana ja oppilaitoksissa noudatettiin lean-periaatteita – työympäristöt olivat erittäin hyvässä järjestyksessä ja puhtaita. Kuuleman mukaan meitä varten ei oltu erikseen siivottu. Ajatuksena on, että jokainen koulusta valmistuva työntekijä on omaksunut lean-ajattelun osaksi ammattikäytöstään ja vie mallin mukanaan työhönsä.

Suomalais-italialaista automaatiotekniikkaa
Yhtenä suomalaisdelegaation vierailukohteena oli monikansallinen, koneteollisuuden automaatiotekniikkaan erikoistunut Prima Industri. Yritys on tunnettu etenkin korkean teknologian laser-laitteista ja siitä esimerkkinä ovat olympia-soihdut, joiden kanssa päästiin ottamaan myös valokuvia. Nyt Prima Powerilla  on suunnitelmat rakentaa Torinossa tuotantolaitos pääkonttorinsa viereen. Tällä he haluavat viestittää, että yritys uskoo Piemonten ja Italian vahvuuksiin tarjota hyvät puitteet ja olosuhteet tehdastuotannolle. Tuotannon osalta on luonnollisesti tavoitteena tuottaa tuotteita lähellä asiakkaita. Yrityksen pääkonttorin yhteydessä oli valtava show room, jossa he esittelivät automaatiolaitteitaan asiakkaille. Yrityksen Suomen toimipiste on Oulussa ja Suomen osaamista arvostetaan yrityksessä suuresti – siitä esimerkkinä olivat valtavat varastointilaitteet, jotka oli suunniteltu ja toteutettu Suomessa.
Huipputekniikkaa Italian ja Suomen yhteistyönä.
Työssäoppimispaikkana voi olla myös viinitila.
Teksti: Pirkko Kukkohovi ja Pia Pihlajaniemi 15.11.2017

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Torino di Sangron kylä ja palvelut 2024

  Torino di Sangro, Abruzzon lääni, Italia    Torino di Sangro on idyllinen, pieni italialaiskylä keski-Italiassa, Adrianmeren rannalla. K...