Torino di Sangron ranta. |
Päätin selvitellä asiaa paikan päällä ja kesällä Italiaan saavuttuamme kävinkin saman pankkiryhmän konttorissa Lancianossa. Koska olin tilin perustamisen ja sen hetken välillä mennyt naimisiin, oli sosiaaliturvatunnukseni myös muuttunut. Tästä alkoivat vaikeudet. Pystyin maksamaan tilin ylityksen 260 € pankille ongelmitta. Tilin omistajan nimen siirto ei kuitenkaan onnistunut ilman todistusta codice fiscalin vaihdosta. Siispä ajoimme Lancianon verotoimistoon hankkimaan uuden tunnuksen. Sen luomiseen tarvittiin sekä vanha että uusi passi. Palasimme mökille hakemaan vanhaa passia.
Tällä välin oli tietysti verotoimisto jo mennyt kiinni, joten palasimme kotiin. Seuraavana päivänä saimme henkilötunnuksen ja menimme sen kanssa pankkiin. Kun tilin haltijan nimi vaihtui, tili lukkiintui. Sen kanssa ei voinut tehdä enää mitään, joten meitä kehotettiin palaamaan seuraavana päivänä. Kun palasimme pankkiin parin päivän päästä, kävi ilmi, että minulle avattua tiliä ei voinut käyttää muuhun kuin käteisen nostamiseen ja rahan tallettamiseen tilille. Vaihto toiseen tililajiin ei onnistunut kuin alkuperäisessä pankissa Pescarassa.
Jaksoimme jatkaa sinne vasta viikon päästä. Mukanamme oli vanha passi, uusi passi, vanha henkilötunnus ja uusi henkilötunnus. Perillä selvisi, että tiliä ei voi muuttaa eikä lakkauttaa, jollei mukana ole alkuperäisiä vuoden 2012 asiakirjoja sekä tiliin liittyvää pankkitunnuslistaa.
Eipä sitten muuta kuin paluu koti-Suomeen ja uusi yritys seuraavalla kerralla... kun taas muistan ja jaksan jatkaa tätä rumbaa. Vuoden 2019 lomilla tunnukset unohtuivat kotiin, joten vuosi 2020 on hyvä jatkaa tätä rumbaa. Italialainen pankkitoiminta ei ole yhtä joustavaa ja sähköistä kuin suomalainen...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti