Aikuiskouluttajien
liiton hallitus kävi opintomatkalla Italiassa Piemonten maakunnassa yhdessä
suomalaisen aikuiskouluttajien ryhmän kanssa. Tiivis matkaohjelma sisälsi
käyntejä ammatillisiin oppilaitoksiin Torinon alueella sekä vierailut maakuntahallintoon
ja yrityksiin. Mukaan tarttui uusia ideoita toteuttaa koulutusta yhteistyössä
työelämän sekä korkeakoulujen kanssa. Vaikutuksen teki myös italialaisten vahva
panostus nuoriin aikuisiin monilla eri tavoilla, mikä antoi virikkeitä
vastaaviin malleihin koti-Suomeen. Hämmästystä herätti erinomainen työrauha
tunneilla ja vahva opiskelumotivaatio.
Suomalainen aikuiskouluttajaryhmä
sekä italialainen isäntäväki, oikealta lukien Prima Industrien HR-johtaja Adriano
Gallea sekä Enaip –koulun johtajistoa.
Ammattikoulutus on yritysyhteistyötä
Italiassa maakunnilla on vapaus järjestää koulutuksen
toteutus haluamallaan tavalla maakunnan erityispiirteiden ja -tarpeiden mukaan.
Yhtenäistä ammattikoulutuksen valtakunnallista järjestelmää ei ole ja Piemonte
on alueellisesti ehdottomasti edelläkävijä ammatillisen koulutuksen
järjestämisessä Italiassa ja se on pitkälti luomassa Italiaan koulutuksen
standardeja. Pääsimme näin tutustumaan uusiin ja uutta luoviin työtapoihin. Piemonte
maakuntana panostaa vahvasti opiskelijoille ilmaiseen koulutukseen, mikä on
sekin uutta Italiassa.
Käytännössä työelämä, koulut, opistot, yliopistot,
maakunta ja maakunnassa valtion edustajat toimivat yhteistyössä koulutuksen
suunnittelemiseksi ja toteuttamiseksi. Yhteistyö yritysten kanssa on tiivistä
niin ammattikoulun kuin sen jälkeisten opintojen tasollakin. Ammattikoulutuksen
toteutuksessa on hyvin monipuolista yhteistyötä, jossa yliopiston ja
ammattikoulun opettajat opettavat ristiin toinen toistensa opiskelijoita
yhteisin sopimuksin.
Tilastotietoja tutkintojen suorittamisesta ja miesten sekä naisten osuudesta. |
Koulutuksen toteutuksessa sovelletaan Eurooppalaista viitekehystä määrittelemään koulutuksen sisällöt, standardit ja laatuluokitukset. Ammattikoulut ovat tasolla 4 ja tasoa 5 edustavat niiden jälkeiset jatkotutkinnot (esim. ITS-koulut), jotka sijoittuvat tasolle 5 kuten meillä erikoisammattitutkinnot.
Piedmonten oppilaitokset |
Ammattikouluja kahta lajia
Ammattikoulut jakautuvat kahteen ryhmään. Palvelualan
koulut (istituto tecnico economico) opettavat taloustieteitä, johtamista,
oikeustieteitä ja sosiaalialaa. Teollisuus- ja käsityöalan koulut (istituto
tecnico tecnologico puolestaan opettavat teknologiaa, tietojenkäsittelyä,
elekroniikka-asioita, teollisuustuotannon sisältöjä, bioteknologiaa,
rakennusalaa, geotekniikkaa sekä tekstiili- ja vaatetusalaa.
Tämän lisäksi ovat oppilaitokset, jotka erikoistuvat
työssäoppimisen kautta opettamiseen (Istituti professionali) ja niissä
työssäoppiminen alkaa jo toisena opintovuonna. Kolmannesta vuodesta alkaen
tutkinnon suoritus onnistuu työelämässä oppisopimuskoulutuksena.
Jatko-opinnot
erikoisammattitutkintotasolla
Teollisuuden tarpeisiin oli perustettu erilliset
ITS-koulut. Koulun tutkinnot luokitellaan tasolle 5 eurooppalaisessa
koulutusjärjestelmässä eli ne ovat erikoisammattitutkintojen tasoisia. Kouluihin
valitaan vain ammattitutkinnon suorittaneita opiskelijoita. ITS-kouluissa
opintojen kesto oli 1800 – 2000 tuntia eli kaksi täyttä kouluvuotta, jonka
jälkeen valmistuvilla on ”täysi tekninen osaaminen”, mikä testataan englannin,
informatican ja teknis-tieteellisen osaamisen osalta. Opetuksesta lähiopetuksen
osuus on 30 % ja työssäoppimisen osuus 70 %. Puolet koulun opettajista on
työelämän asiantuntijoita. Koulu on opiskelijoille ilmainen, vaikka
kaksivuotisen koulutuksen todelliset kustannukset ovat 20.000€ - tästä syystä
kouluun pääsystä kilpaillaan.
Koulutussisältöjä täydennyskoulutuksessa Italiassa. |
ITS-koulujen opetus sisältää työelämän kanssa suunniteltuja
sisältöjä. Kävimme Scuola Cameranan ilmailuun ja tekniikkaan erikoistuneessa
yksikössä Torinossa. Siellä opiskelija oppi koko valmistusprosessin aina
piirustusten lukemisesta ja teosta valmistukseen sekä valmiin tuotteen
kokoamiseen. Yhteistyössä nuorten ammattiopistolaisten kanssa valmistui
koetuotannosta mm. lentokoneen pyörä, josta nuorten osuudeksi jäi
sähköistäminen. Opettaja oli tehnyt muutaman virtuaaliopetusohjeen työstökoneen
käyttämiseen ja niitä pääsivät halukkaan suomalaisopettajatkin sitten
kokeilemaan 3D-laseilla. Erityisen ylpeitä Cameranan opettajat olivat
yliopistoyhteistyöstä, jossa parhaat luennoitsijat opettivat heidän
oppilailleen Industry 4.0:n vaatimia taitoja kuten älyteknologian käyttöä,
valokuitutekniikkaa, ohjelmointia ja huoltodiagnostiikkaa.
Työttömien
koulutus
Työttömyyskorvausten maksun hoitaa paikallinen Te-toimisto.
Työttömyyskorvaus on työttömäksi jäävälle kolmen ensimmäisen kuukauden ajan
1300 €, minkä jälkeen summa pienenee portaittain. Työttömyyskorvausta on mahdollista
saada enintään kahden vuoden ajan. Viimeisen kuukauden korvaus on 100 € eikä
muuta automaattista sosiaaliturvaa kuten asumistukea tai toimeentulotukia ole,
joten motivaatio työllistymiseen on varsin korkealla.
Työvälityksen hoitaa Italiassa yksityinen sektori,
jossa toimivat kansainväliset konsulttifirmat ja henkilöstöpalveluyritykset
kuten Adecco, ManPowerGroup ja Randstad Holding. Ne järjestävät yritysten
kanssa yhteistyössä räätälöityjä työllistymiskoulutuksia, jotka vastaavat
Suomen ELY-keskuksen tukemia yhteishankintakoulutuksia (rekry-, muutos- ja
täsmäkoulutukset). Näissä koulutuksissa haastattelut sekä esivalinnat tekee
henkilöstöyritys. Koulutusten kesto on melko lyhyt (3 – 4 viikkoa) ja niiden
aikana suoritetaan työturvallisuuskoulutusten lisäksi tärkeimpien työtehtävien
teoriat, englannin kielen lisäopinnot sekä työharjoittelu kokeneiden
mentoreiden tuella. Koulutukset toimivat valintaprosessina ja parhaat
(motivoituneimmat) työntekijät työllistyvät jaksojen päätyttyä yrityksiin.
Rahoituskuvio on erilainen kuin Suomessa. Yritys
maksaa henkilöstöyritykselle rekrytointi- ja perehdytysprosessista. Tästä summasta henkilöstöyrityksen tulee
tallettaa koulutusrahastoon tietty lakisääteinen prosenttiosuus liikevaihdosta.
Henkilöstöyritys tuottaa koulutuksen itse tai ostaa sen oppilaitokselta, joka
vakuuttaa harjoittelijat ja tekee esivalinnat. Koulutusrahastosta maksetaan
myös opiskelijalle pieni koulutuskorvaus (käytännössä ruuan ja joskus myös
bussimaksujen suuruinen) ja lisäksi maksetaan sisäisten kouluttajien ja
luokkatilojen hinta.
Henkilökohtaistaminen
ja työkeskeiset tavoitteet
Henkilökohtaistamisen prosessi oli erityisesti
ammattikoulujen jatko-opinnoissa ITS-kouluissa suuri ylpeyden aihe. Opinnot
alkoivat ryhmäyttämisellä. Sen jälkeen huomioitiin lähtötasojen erilaisuus ja
suunniteltiin yksilöllisesti opinnot, joissa oli mukana eriyttämistä ja
tarvittavia kertauksia jo unohtuneista asioista. Prosessi päättyi motivointiin
ja vastuuttamiseen – opiskelijoiden työotteen oletetaan olevan täysi-ikäisenä
jo itsenäinen ja omista opinnoista vastuuta ottava.
Ammattiin oppimisessa ja koulutuksessa kuunnellaan
tarkkaan työelämän tarpeita. Koulutussisältö tulee työelämän tarpeista ja
muokkautuu tarpeen mukaan jatkuvasti. Sen lisäksi pidetään tärkeänä oppia itse
käytännön tekeminen sekä työelämän säännöt. Ammatti-identiteetti,
oikeantyyppinen asenne ja työmotivaatio sekä työelämän säännöt tulee osata,
muuten työtä ei saa. Tehokas toiminta työelämässä on myös koulutuksen
lähtökohtana ja oppilaitoksissa noudatettiin lean-periaatteita – työympäristöt
olivat erittäin hyvässä järjestyksessä ja puhtaita. Kuuleman mukaan meitä
varten ei oltu erikseen siivottu. Ajatuksena on, että jokainen koulusta
valmistuva työntekijä on omaksunut lean-ajattelun osaksi ammattikäytöstään ja
vie mallin mukanaan työhönsä.
Suomalais-italialaista
automaatiotekniikkaa
Yhtenä suomalaisdelegaation vierailukohteena oli
monikansallinen, koneteollisuuden automaatiotekniikkaan erikoistunut Prima
Industri. Yritys on tunnettu etenkin korkean teknologian laser-laitteista ja
siitä esimerkkinä ovat olympia-soihdut, joiden kanssa päästiin ottamaan myös
valokuvia. Nyt Prima Powerilla on
suunnitelmat rakentaa Torinossa tuotantolaitos pääkonttorinsa viereen. Tällä he
haluavat viestittää, että yritys uskoo Piemonten ja Italian vahvuuksiin tarjota
hyvät puitteet ja olosuhteet tehdastuotannolle. Tuotannon osalta on
luonnollisesti tavoitteena tuottaa tuotteita lähellä asiakkaita. Yrityksen
pääkonttorin yhteydessä oli valtava show room, jossa he esittelivät
automaatiolaitteitaan asiakkaille. Yrityksen Suomen toimipiste on Oulussa ja
Suomen osaamista arvostetaan yrityksessä suuresti – siitä esimerkkinä olivat
valtavat varastointilaitteet, jotka oli suunniteltu ja toteutettu Suomessa.
Teksti: Pirkko Kukkohovi ja Pia Pihlajaniemi 15.11.2017
Huipputekniikkaa Italian ja Suomen yhteistyönä. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti